joi, 19 noiembrie 2009

untitled

Ma distreaza remarcile de genul "asa suntem noi romanii" adicatelea prosti, lenesi, murdari, sau mai stiu eu ce. Si de ce ma distreaza aceste remarci? Pentru ca sunt facute de oameni care, cu totii, gandesc: "asa sunt toti romanii cu exceptia mea" sau, eventual, isi asuma o vina colectiva pe ideea ca pedeapsa colectiva nu se poate. Nu exista vina colectiva ci doar vina personala. Nu sunt vinovati "romanii" ca sunt coji de seminte pe jos, ci tu, boul care le arunci.
De ce vorbesc despre asta? pentru ca, de curand, un amic mi-a atras atentia asupra unei reclame in care unul facea mizerie de zor si, in final, este aruncat el la cos. Iar respectivul amic, extrem de amuzat de reclama pe care nu o percepea ca avand vreo legtura cu el personal, a spus ceva despre "asa-s romanii".
Dar el este un tip care niciodata nu strange dupa el. La gratar sau mai stiu eu ce se uita urat la mine cand strang mizeria intr-o punga sa o duc acasa, la cos : "da' ce, nu vad cata mizerie este deja in jur?" Si daca e mizerie ce? Nu vin eu cu sacul sa curat dupa altii, ca nu am chef. Dar macar dupa mine nu ramane locul mai mizerabil decat inainte.
Problema nu este aceea ca romanii in general sunt asa si pe dincolo, problema este ce anume alege fiecare dintre noi sa fie. Si macar daca alege sa fie cumva sa fie constient ca o face, ca nu "romanitatea" din el l-a determinat sa faca x, y sau z ci ca el a ales. Dar nu, romanii fac mizerie, fura, iau mita, etc. Nu oamenii individuali ci noi toti, iar faptul ca o fac toti face sa fie justificabil ca o fac si eu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu